Logga in | Skapa konto

ÖVNINGSBANK

www.sslk.nu
 KLUBBEN     TÄVLING     MEDLEMSSIDOR     TRÄNING     BLANDAT   

Skidvaneövningar

Här har vi samlat några övningar för att träna på grunderna i skidåkning.

Position

En neutral position med trycket mitt på skidan är den utgångspunkt som du som skidåkare har störst möjlighet att påverka åkningen.

Här följer några exempel på övningar för position:

  • Position - Fram/Bak
    Testa att svänga extremt långt fram och bak för att sedan jämföra med en mer neutral position.
  • Position - Öppna pjäxor
    Att åka i rätt position med öppna pjäxor är svårare än när pjäxorna är spända.
  • Position - Slide
    Överkroppen pekar rakt ner i fallinjen. Åkaren förflyttar sig som i en korridor i fallinjen och skidorna kan "slida" från sida till sida eftersom positionen är neutral.
  • Position - Snurra
    När positionen är neutral kan åkaren obehindrat snurra i fallinjen.
  • Position - Stavisättning
    Stavisättning hjälper åkaren att hålla balansen samt markerar och underlättar svängväxel.

Balans

Likt lindansarna använder också skidåkare överkroppen för att hålla balansen. Detta ger också att det är lättare att hålla balansen om man använder sig av lugna rörelser. Bålen är centrat för balansen i de flesta idrotter, så även i skidåkning. Har du bra styrka i bålen kommer du följaktligen kunna kontrollera de krafter du utsätts för på ett mer effektivt sätt.

Här följer några exempel på övningar för att provocera balansen:

  • Balans - Smalt/Brett
    Testa att åka extremt smalt och brett för att sedan hitta en mer naturlig skidbredd.
  • Balans - Brickan
    Provocera balansen/koordinationen. Tänk att du håller i en bricka och försök att genomföra svängarna.
  • Balans - Utan stavar/Låsta armar
    Provocera balansen genom att ta bort stavarna. Märka hur mycket lättare det blir när stavarna kommer tillbaka.
  • Balans - En skida
    Försök att kontrollera svängar på en skida.

Sväng

För att utföra en skärande sväng måste man kanta skidan. Vi har tre kantregulatorer som används vi kantning av skidan. Knä, höft och hela kroppen.

Beskrivning GS
I ingången på svängen vill du ha största möjliga vinkel mot underlaget för att snabbt kunna vända rörelsen, kraften kommer också vara som störst här. Därför använder du hela kroppen som kantregulator, en rak kropp kan stå emot stora krafter. Vid käppassage har du höften som kantregulator, du kan enkelt passera käppen och styra undan den med armen. Successivt efter käppassage minskar du kantvinkeln mot underlaget, till slut är skidorna plana mot snön. Knäna används som regulator, du kan lätt göra en mjuk övergång till nästa sväng.

Beskrivning SL
Här gäller samma princip som i storslalom fast med några tillägg.
Eftersom svängväxlingarna sker med en betydligt högre frekvens hinner du inte med om du använder hela kroppen som kantregulator på samma vis som i storslalom. Här strävar du efter att ha axelpartiet horisontellt hela tiden vilket underlättar en snabb svängväxel.

Du använder också stavarna i en betydligt större utsträckning i slalom. Förutom ett naturligt balansredskap använder du stavisättning direkt efter käppträff för att snabbare kunna stoppa medrotation. Genom effektiv stavisättning blir det lättare att behärska en tekniskt krävande bana.

Här följer övningar för kantregulatorerna:

  • Sväng - Hela kroppen
    Sträva efter parallella skidor och skärande svängar. Tänk att du har ett stålrör från ytterbenet och upp genom kroppen genom svängen. Kontrollera rörelsen genom att böja på innerbenet.
  • Sväng - Höft
    Sträva efter parallella skidor och skärande svängar. Var noga så höften inte vrids in i svängen, vilket resulterar i bakvikt och att innerskidan går före ytterskidan in i sväng.
  • Sväng - Knä
    Sträva efter parallella skidor och skärande svängar. Med händerna på knäna får åkaren en bra känsla av vad som händer.
Senast uppdaterad: 2010-06-16 Sidunderhåll: Björn T. Hallberg